مطالب آموزشی

3 حالت خواب و انتخاب بهترین آنها

معرفی سه پوزیشن اصلی خواب

شاید گمان کنید در طول شب و زمان خواب بدن شما هیچ فعالیتی انجام نمی دهد اما باید بدانید که برای بدن شما، فرایند خواب بسیار ارزشمند است. حالت خواب شما می تواند تاثیر زیادی روی کیفیت خواب بگذارد و نباید فراموش کنید که هر چه خواب شما کیفیت بیشتری داشته باشد عملکرد بدن شما نیز در طول روز بهبود پیدا می کند. ممکن است شما قصد خواب عمیق داشته باشید یا این که بخواهید فقط چرت بزنید. در هر صورت باید مفهوم حالت یا پوزیشن خواب را متوجه شوید و بدانید که خوابیدن به پشت، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به شکم، هر یک چه ویژگی هایی دارند. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر شما را با طرز صحیح خواب آشنا کنیم و سه نوع اصلی آن را بررسی نماییم.

شروع یک خواب خوب

خواب خوب مستلزم داشتن محل خواب خوب است. فرقی ندارد حالت یا پوزیشن خواب شما به پشت، به شکم یا به پهلو باشد، در هر صورت شما نیازمند تشک خوب و باکیفیت برای داشتن یک خواب خوب هستید.

پوزیشن اصلی خواب

وضعیت خواب به چه معناست؟

منظور از حالت خواب، نحوه قرارگیری اجزایی مانند دست یا پا روی تشک نیست، بلکه منظور، شکل کلی بدن شما است.

حالت یا پوزیشن خواب با توجه به این که کدام قسمت اصلی بدن در زمان خواب با تشک تماس دارد مشخص می شود که به سه صورت زیر است:

  • پشت
  • پهلو
  • شکم

اکثر افراد دارای یک پوزیشن خواب مخصوص به خود هستند اما ممکن است در طول شب بدن در آن وضعیت به صورت ثابت باقی نماند. در واقع یک فرد معمولی در شب 10 تا 40 بار حالت خواب خود را تغییر می دهد. با این وجود نباید فراموش کنید که تعیین سالم ترین حالت یا پوزیشن خواب برای شما بهتر از انتخاب تصادفی آن است. به طور کلی سه پوزیشن اصلی برای خواب وجود دارد که بدن ما در یکی از این سه حالت راحت تر است و به خواب فرو می رود.

پوزیشن خواب اصلی

خوابیدن به پشت:

برای قرار گرفتن ستون فقرات در حالت استاندارد، خوابیدن به پشت (به صورت درازکش) می تواند یک انتخاب عالی باشد. این پوزیشن خواب که به عنوان دومین پوزیشن محبوب برای خواب به شمار می آید می تواند دردهای مزمن، علائم آلرژی و حتی چین و چروک روی پوست صورت را کاهش دهد. اکثر افرادی که این حالت را برای خواب انتخاب می کنند، عمدتا از دو روش سرباز و ستاره دریایی هم استفاده می نمایند.

خوابیدن به صورت سرباز:

این پوزیشن به این صورت است که به پشت خوابیده و پاهای خود را دراز می کنید و بازوهایتان را نیز در کنارتان قرار می دهید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اکثر مردم (تقریبا 62 درصد) در واقع قبل از تغییر وضعیت خواب در این حالت مستعد فرو رفتن به خواب هستند.

حالت خواب سرباز

خوابیدن به صورت ستاره دریایی:

در این حالت فرد مانند ستاره دریایی در تمامی جهات تشک فضا را اشغال می نماید.

مزایای خوابیدن به پشت

به گفته اکثر متخصصان خوابیدن به پشت یک گزینه سالم برای بسیاری از افراد است. برای بهبود کیفیت این حالت خواب می توانید یک بالش را زیر زانوهای خود قرار داده تا شکاف میان کمر و تشک شما برطرف شود.

مزایای خوابیدن به پشت عبارتند از:

  • برطرف کردن چین و چروک صورت:
    • خوابیدن به شکم یا پهلو می تواند به تدریج چین و چروک های بیشتری را روی پوست صورت ایجاد کند. با وجود این که تاثیر آن روی چین و چروک چندان زیاد نیست اما ممکن است همین تاثیر کوچک نیز برای برخی کافی باشد تا یک پوزیشن دیگر را برای خواب انتخاب نمایند.
  • کاهش گردن درد:
    • بسته به شخص، خوابیدن به پشت می تواند به میزان زیادی روی کاهش گردن درد تاثیرگذار باشد.
  • تنفس بهتر:
    • خوابیدن به پشت می تواند باعث آزادسازی مخاط بینی و تنفس بهتر شود.

کلید خوابیدن به پشت این است که بازوهای خود را در وضعیت متقارن قرار دهید. زیرا نامتقارن بودن بازوها در زمان خواب می تواند باعث درد بیشتر در عضلات و ستون فقرات شود.

خوابیدن به پشت

نکاتی برای خوابیدن به پشت

بعضی از افراد مانند گروه های زیر نباید به پشت بخوابند:

  • مادران باردار:
    • دراز کشیدن به پشت می تواند جریان خون آنها را کاهش داده و روی قلب فشار وارد کند.
  • افراد دارای مشکل خروپف:
    • این پوزیشن خواب می تواند راه های تنفسی بینی را مسدود کرده و خروپف افراد را چند برابر کند.
  • افراد دارای کمردرد:
    • این پوزیشن می تواند برای برخی از افراد مبتلا به کمردرد مفید باشد اما برای برخی دیگر از افراد نیز می تواند مضر باشد که برای آن حتما باید با پزشک خود مشورت نمایند.
  • افراد دارای مشکل رفلاکس معده:
    • خوابیدن به پشت می تواند تاثیر منفی روی رفلاکس معده بگذارد و علائم آن را تشدید کند.
    • اگر قصد خوابیدن به پشت را دارید بهتر است که زیر سر خود را کمی بلندتر کرده و از یک بالش اضافه استفاده نمایید.
نکات خوابیدن به پشت

خوابیدن به پهلو یک حالت خواب محبوب

خوابیدن به پهلوی چپ در مقابل پهلوی راست:

  • دو انتخاب اصلی برای خوابیدن به پهلو وجود دارد، راست یا چپ.
  • برای سلامتی بیشتر کارشناسان توصیه می کنند که بیشتر به پهلوی چپ بخوابید.
  • خوابیدن به پهلوی راست می تواند اندام های داخلی شما را تحت فشار قرار دهد.
  • خوابیدن به پهلوی راست برای بانوان باردار و افرادی که فشار خون بالایی دارند مضر است.
  • خوابیدن به پهلوی چپ از محبوبیت کمتری در میان افراد برخوردار است.
  • تنها 6 درصد پوزیشن خواب خود را روی پهلوی چپ تنظیم می کنند.
  • خوابیدن به پهلوی چپ بیشترین مزایا را دارد.
خوابیدن به پهلوی چپ

مزایای خوابیدن به پهلو

مزایای خوابیدن به پهلو را بصورت زیر می توان عنوان کرد:

  • بارداری:
    • در دوران بارداری فشار به اندام های مختلف، فشار خون و افزایش ضربان قلب از مشکلات رایج به شمار می آید که برای برطرف کردن آنها کارشناسان توصیه می کنند خوابیدن به پهلو را امتحان کنید.
  • افراد دارای مشکل رفلاکس معده:
    • این افراد می توانند با خوابیدن به پهلو شرایط بهتری را برای خوابیدن خود فراهم و مشکلات رفلاکس معده خود را نیز در زمان خواب بهبود دهند.
  • حالت زانوها:
    • در زمان خوابیدن به پهلو حالت زانوها می تواند به افرادی که دچار کمردرد هستند کمک کند تا شرایط بهتری داشته باشند.
  • افراد درگیر با مشکلات خروپف:
    • این اشخاص با خوابیدن به پهلو، این مشکل را به هنگام خواب برطرف نموده و کمتر خروپف کنند.

 

اگر با مشکلات زیر روبرو هستید بهتر است خوابیدن به پهلو را به عنوان اصلی ترین پوزیشن خواب قرار ندهید.

  • درد شانه:
    • خوابیدن به پهلو می تواند به صورت مستقیم به شانه ها فشار بیاورد.
    • بخوابیدن به پهلو برای افرادی که درد شانه دارند به هیچ وجه مناسب نیست.
  • چین و چروک صورت:
    • با مرور زمان تماس صورت با بالش می تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک در صورت شود.
  • مشکلات فک:
    • افرادی که مشکلاتی در فک خود دارند بهتر است که این پوزیشن را برای خوابیدن خود انتخاب نکنند.
انتخاب پوزیشن خواب

خوابیدن به شکم آخرین نوع از انواع پوزیشن خواب

در این حالت، ستون فقرات در حالت استاندارد قرار نمی گیرد و علاوه بر این چین و چروک صورت شما نیز به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. اگر مجبور هستید که این روش را برای خواب انتخاب کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از تشک های سفت استفاده کنید تا آسیب به ستون فقرات شما به حداقل برسد.

خوابیدن برروی شکم

بهترین وضعیت خواب چیست؟

بهترین وضعیت خواب برای شما حالتی است که بدن شما به صورت تراز قرار گیرد. این موضوع برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. یک زن باردار ممکن است نیاز داشته باشد تا به پهلوی چپ بخوابد در حالی که یک مرد مسن خوابیدن به پشت را ترجیح می دهد. دقت داشته باشید که تغییر دادن پوزیشن مخصوص برای خواب کار ساده ای نیست و ممکن است روزها و حتی هفته ها نیز به طول بینجامد. پس اگر شما هم قصد تغییر پوزیشن خواب خود را دارید پیشنهاد می کنیم حتما صبر و حوصله کافی را برای این کار داشته باشید تا بتوانید نتیجه بهتری را دریافت نمایید.

منبع: www.Casper.com

تشک خوشخواب مدل کامفورت COMFORT

لیست ویژگی های تشک خوشخواب مدل کامفورت COMFORT :

  • پارچه سه لایه دوزی ژاکارد
  • اسکلت فنر متصل یکپارچه(بونل) به قطر ۲٫۲ میلی متر
  •  پارچه ضدحساسیت آنتی باکتریال
  • ۱۹+۱ سانتی متر ضخامت دیواره تشک
  • لایه عایق حرارتی و الیاف ضد حساسیت
  • تشک بسیار نرم
  • این تشک از چند لایه اسفنج و فنر متصل تولیدشده است
  • ترتیب لایه ها در دوطرف تشک یکسان می باشد
  • مقاوم در برابر رطوبت و تعريق
  • دارای ۲سال ضمانت

تشک خوشخواب مدل طبی فنری MEDICAL BOUNCY

لیست ویژگی های تشک خوشخواب مدل طبی فنری MEDICAL BOUNCY:

  • پارچه سه لایه دوزی ژاکارد
  • اسکلت فنر متصل یکپارچه (بونل) به قطر ۲٫۲ میلی متر
  • پارچه ضدحساسیت آنتی باکتریال
  • 23+۱ سانتی متر ضخامت دیواره تشک
  • لایه بندی اسفنج
  • الیاف پلی استر فشرده
  • پوشش داخلی تشک با عایقی از جنس نمد (ترموفلت) تجهیز گردیده است
  • دارای 4 سال ضمانت
بازگشت به لیست